Bizikletaren erabilpena sustatzea helburu, COVID-19 egoeran

Orain arte ezagutu dugun mundu globalizatuan, pertsonen mugikortasun azkar eta askea izan da COVID-19 birusa zabaltzen lagundu duen faktore nagusia mundu osoan. Horrez gain, hiri-mugikortasuna faktore garrantzitsua izan da birusaren tokian tokiko hedapenean. Osasun-larrialdi egoera ezarri zen unetik aurrera, pertsonen mugikortasuna mugatu eta, ondorioz, murriztu egin da.

Gainera, azterketa zientifiko, albiste eta irudi ugarik agerian jarri dute ibilgailu kutsagarrien zirkulazioa etetearekin batera kutsadurak behera egin duela eta Beasaingo airearen kalitateko estazioan (Goierri eskualdeko estazioan) nabarmen nabaritu da ondorengo link-ean ikusi daitekeen bezala:

https://www.euskadi.eus/web01-a2ingai2/eu/aa17aCalidadAireWar/estacion/mapa?locale=eu

Ezinbestekoa da, konfinamendua amaitu aurretik, ibilgailu pribatuen erabilera kontrolatzeko eta mugatzeko neurriak hartzea, ibilgailu horiek sortzen duten kutsadurak ondorio negatibo zuzenak baititu koronabirusaren kutsadura eta heriotza-tasan. Izan ere, egin berri diren hainbat azterketek erakusten dute koronabirusaren ondoriozko heriotza-tasa altuagoa dela kutsadura handiagoko hirietan kutsadura txikiagoko hirietan baino. Horrek esan nahi du are beharrezkoagoa dela autoen erabilera masifikatua geldiaraztea eta oinez edo bizikletaz egindako desplazamendu aktiboak sustatzea.

Desplazamenduetarako bizikleta erabiltzeak abantaila paregabeak ditu eta birusaren inpaktua gutxitzen lagundu dezake:

  • Bizikletaz ibiltzean osasun-agintariek gomendatzen duten pertsonen arteko distantzia fisikoa gordetzen dugu.
  • Garraio publikoaren ordez bizikleta erabiltzen duten pertsonek birusa harrapatzeko eta besteak kutsatzeko arrisku txikiagoa dute eta, aldi berean, gehien behar dutenei haien lekua uzten diete.
  • Autoek eta motorrek ez bezala, bizikletek ez dute ingurumena kutsatzen eta positiboki laguntzen dute koronabirusaren hedapen soziala murrizten.
  • Berotegi-efektuko gasik sortzen ez duen modu bat da; beraz, ez du klima-larrialdiko egoera larriagotzen laguntzen.
  • Bizikleta erabiltzeak ez du giro-zarata sortzen eta erabiltzaileen osasuna hobetzen du.
  • Bizikleta pertsonak eta salgaiak garraiatzeko bide merkea da, eta potentzial handia du hiriko ekonomia suspertzeko

Ondorioz, Ordiziako Udalak herritarrak oinez eta bizikletaz mugitzea animatzen ditu ibilgailu pribatua alde batera utziz.

Oiangu Natur Eskola, natura eta hezkuntza uztartuz

Oiangu Natur Eskola. Ordizia. Aranzadi

Ordiziako Udalak abian jarraipena emango dio egitasmoa, herriko ikastetxeetako ikasleei zuzenduta

2017ko maiatzean abiatu zen Ordizian Oianguko Natur Eskola, Aranzadi Zientzia Elkartearen eskutik. Egitasmo honekin, Udalak herriko txikienak inguruan duten naturara gerturatu nahi ditu, eta horretarako aukera paregabea eskaintzen du Oiangu parkeak. Urtero abiatzen den proiektua da, eta Udalak argi zuen jarraibidea izan behar zuela, duen garrantziagatik. Adur Ezenarro, Ordiziako alkatea: “Oiangu altxor bat da eta gazte garenetik inguruneak eskaintzen dizkigun aukerez gozatzeko aukera izatea zorte handia da. Horregatik, ordiziarrak Oiangu gertutik ezagutzeko aukera izatearen aldeko apustua egingo dugu beti”.

Orain arte Urdaneta eta Jakintza ikastetxeko 3. zikloko ikasleekin egin dute lan Aranzadi Zientzia Elkartekoek, eta aurtengo edizioan ere hala izango da. Apirilean eta maiatzean 8 eta 12 urte bitarteko Ordiziako ikastetxeetako haurrak Oiangura igoko dira Aranzadiko begiraleekin eta bertan egun osoa irauten duten jarduerak egingo dituzte, jolas librerako astia ere utziz. Jarduerak, jolas eta tailerretan oinarritzen dituzte, non ikasleak beraiek diren Oianguko bitxikeria eta altxorrak deskubritzearen protagonistak. “Azken finean, naturarekin esperientzia zuzenak izanez eta honekiko erlazio afektibo bat sortuz, naturarekiko errespetuzko jarrerak bultzatzea da proiektu honen helburu nagusietako bat, naturari buruz ikastearekin batera”, azaldu dute Aranzadiko kideek. Izan ere, haien hitzetan, ingurune naturaletatik geroz eta urrunago dagoen gizarte honetan, honekiko ezagutza ugari galtzen ari da. Horrez gain, jakina da, zenbateko onura dakarren ingurune berde batekin harremanetan egoteak, onura hauek bereziki garrantzitsuak bilakatzen direlarik umeen ikasketa prozesuan: gaitasun motorra lantzeko aukera paregabea eskaintzen dute, harremanak sendotzen laguntzen dute, konzentrazioa handitzen laguntzen dute, gaixotasunak pairatzeko arriskua murrizten da, etab.

Iazko kasuan, esaterako, eskaintza zabaldu egin zen eta 3. ziklokoez gain, 2. zikloko ikasleak ere batu ziren egitasmora. Guztira, 540 haurrek parte hartu zuten. Yoana Garcia, Aranzadiko kideak halako balorazioa egin du: “orain arteko balorazioa oso ona da. Irakasleek eskertzen dute ikasgelatik atera eta herriko naturgune batera joatea, herriko baliabideak ezagutzeko asmoz. Bestalde, ikasleek oso ondo pasatzen dute; ekintza dinamikoak eta elkarlanean egitekoak dira. Duen berezitasuna, gainera, Oianguko biodibertsitatera egokituta dauden ekintzak egiten dituztela da, hau da, bertako landare eta fauna ezagutzen dituzte, hala nola, sagastia eta putzua.

Gune gorriko ordenantza, Udalbatzara

Gune Gorria

Aparkamendu mugatuko eremuak arautzen dituen Udal ordenantza aldatzea proposatuko du Udal Gobernuak azaroko Plenorako. Gauza jakina da hainbat espaziotan aparkatzeko arazoak daudela udalerrian. Besteak beste, Urdaneta, Maribaratza, Diego Rivero, Goierri, Berria eta Joseba Rezola kaleak dira horiek. Horri aurre egiteko ordutegi zehatz batean eremua aparkatzeko bizilagunentzat mugatzea proposatu zen, gune gorri bat jarriz. Adur Ezenarro, Ordiziako alkateak, egitasmo eta sistema orokor baten beharra nabarmendu du: “udalerri osoaren azterketa bat egitea funtsezkoa da, eta ondoren hartzea erabakiak; ez auzo bakarrari dagokiona, osotasunean baizik”.

Ordenantzaren aldaketek eragin zuzena izango lukete: batetik, ibilgailuaren jabea sektorean erroldaturik ez balego, baina jabearen senitarteko zuzen batek mendekotasuna aitortuta badu dagokion agiriarekin, eta zaintza lanak familiartekoek egiten badituzte, zaintzailearen ibilgailua onartuko da. Bestetik, ibilgailu horiek pertsonak garraiatzekoak izango dira; baina beste kategoria batekoak balira, baina aparkaleku plaza batean sartzeko tamainakoak eta jabea sektorean erroldatua egoteaz gain, ibilgailua ere hala badago, eta ibilgailu hori loturik dagoen enpresaren lokala ere sektorean kokatzen bada, onartua izango da.

Era berean, udalerri osorako sistema orokor bat martxan jarri bitartean, egoilartasuna ematerako orduan, oinezkoa den Alde Zaharreko eremu bateko bizilagunek ere txartelaren eskaria egin ahalko dute, zehazki Kale Nagusia 1-11/2-22, Santa Maria 3/19, Goen 1-9/2-8, Artega kalea 1 eta 2.

Orain arte gaizki aparkatutako ibilgailuei edo txartelik gabekoei jarri zaizkien isunen inguruan ere mintzatu da alkatea: “herrigune osoan isun arruntak 40 eurokoak dira, baina, aldiz, gune gorriari erreferentzia egiten zion ordenantzan 200 eurokoak izan behar zirela zegoen jasota. Horregatik aldaketa proposatzen da, eta isunak 40 eurokoak lirateke, herriko beste eremu guztietan aplikatzen direnen antzekoak”.

Txartelak ez kobratzea

Ordiziako Udalak beharrezko ikusten du herri osorako aparkaldi mugatuko sistemaren azterketa, eta hori abian jarri arte, egoiliarren txartela ez da ordaindu beharko, auzo bakarrean dagoelako soilik. Puntu hau ere Plenotik pasako da. Lanketa egin ostean, eta sistema orokorra ezartzen denean, lehen txartel horren prezioa 20 eurokoa izango da, eta bigarrenarena 75 eurokoa.

Gune gorria abian jarri zenean 201 plaza bideratu ziren helburu horrentzako eta aparkatzeko muga 20:30etatik 09:30era jarri zen, astelehenetik ostiralera, baimenduetako bizilagunentzat. Bestalde, goizeko 9:30etatik iluntzera eta asteburu zein jai egunetan gune gorri hori parking librea izango zela erabaki zen.

GUNE GORRIKO TXARTELA EKAINETIK AURRERA ERABILI BEHARKO DA

Gaueko orduegia izango du, lanegunetan

Ekainaren 4tik aurrera Eskarabilla auzoan egoiliarrentzat aparkatzeko prestatu den gune gorria indarrean egongo da. Jasotako eskaerak tramitean daude une honetan eta datozen egunetan eskatzaileek txartela prest dutela eta jasotzera joateko oharra jasoko dute gutun bidez. Udaltzaingoan jasoko dira honako ordutegian: 8:00etatik 13:00etara eta 15:00etatik 20:00etara, astelehenetik ostiralera.

Urdaneta, Maribaratza, Diego Rivero, Goierri, Berria eta Rezola (Urdanetatik tren geltokiraino) kaleetan  aparkatzeko arazo larriak daude, batez ere ordu batzuetan. Honi aurre egiteko proposatu zen  ordutegi zehatz batean eremua aparkatzeko bizilagunentzat mugatzea. Guztira 201 plaza gorri dira eta aparkatzeko muga 20:30etik 09:30era izango da, astelehenetik ostiralera, beti ere baimendutako ibilgailuentzat. Goizeko 9:30etik iluntzera, asteburuetan eta jai egunetan gune gorria parking librea izango da. Auzoan gune urdina ere badago, 122 plazekin.

Sistema ezartzeko erabakia  Mugikortasun Mahaian adostu zen. Orain sei hilabeteko probaldia egingo da. Ondoren aztertu eta, beharko balitz, antzemandako hobekuntzak ezarriko lirateke.

Behin gutuna jaso eta gero txartela jasotzera ahalik eta azkarren hurbiltzeko eskatzen da, ekainaren 4tik aurrera erabili beharko baita.